Musik har et stort og uudnyttet potentiale, som det danske erhvervsliv bør udnytte kommercielt.

Sådan lyder konklusionen fra Business Development Manager i reklame- og kommunikationsbureauet Sylvester Hvid & co., Keld Ravn. Keld har mere end 20 års erfaring med markedsføring og reklame. Vi har spurgt Keld, hvad han har fået ud af at være et aktivt medlem af vores Erhvervsnetværk siden MB 2020s begyndelse.


 Keld Ravn (hvid skjorte øverst i billedet) under en sparringssession i Erhvervsnetværket.

Keld Ravn (hvid skjorte øverst i billedet) under en sparringssession i Erhvervsnetværket.

Musikkens værdiskabelse

Musik skaber værdi for organisationer, hvis den anvendes strategisk og effektivt. Dét ved vi fra videnskaben og erfaringer fra udlandet. Keld Ravn har også fået øjnene op for mulighederne, som musikken rummer: 

"Jeg har fået øjnene op for, at der faktisk er en masse muligheder i musikken, når man har de kommercielle briller på. Når man arbejder strategisk med musikken, slår den rødder i virksomheden. Virksomheden bliver som resultat mere synlig, og den har bedre muligheder for at profilere sig selv", forklarer Business Development Manager i Sylvester Hvid & co., Keld Ravn. 

Keld Ravn mener, at der er to ting, som musik kan i forhold til den kommercielle værdiskabelse i virksomheder: 

"Først og fremmest kan man bruge musikken til at skabe mere opmærksomhed om sit virksomhed og sine produkter. Det skaber simpelthen mere synlighed. Man kan skabe en skarpere profil, som jo er én af forudsætningerne for succes. Alt i alt øges værdien af organisationens brand".
 De aktive i Erhvervsnetværket lytter til en oplægsholder.

De aktive i Erhvervsnetværket lytter til en oplægsholder.

Keld Ravn tilføjer, at man bruge musikken til at gøre virksomheden mere attraktiv for medarbejdere samt højne effektivitet og moralen i organisationen:

"Det er jo åbenlyst, at virksomheden bliver sjovere at være en del af og arbejde i, når musik spiller en rolle i hverdagen. Det resulterer i højere effektivitet. Samtidig får virksomheden nemmere ved at tiltrække potentielle medarbejdere og fastholde de eksisterende", udtaler Keld Ravn.

Komponisters rolle i værdiskabelsen

Musik er et kreativt værktøj, som for få virksomheder leger med, mener Keld Ravn. Ifølge ham kan komponister spille en værdiskabende rolle for organisationer: 

"Komponisters kompetencer skal ses som en variabel, der tilfører værdi og kreative indspark. Og kreativitet og succes hænger uløseligt sammen - se bare på Lego og Apple", tilføjer Keld Ravn, Business Development Manager i Sylvester Hvid & co. 
 Deltagerne i Erhvervsnetværket sparrer på kryds og tværs. 

Deltagerne i Erhvervsnetværket sparrer på kryds og tværs. 

Stort potentiale skal udfoldes

Keld Ravn ser et stort uforløst kommercielt potentiale for musik i virksomheder, men han understreger vigtigheden af struktureret arbejde. Det kræver, at man er villig til at sætte det lange lys på bilen og ser værdiskabelsen på den lange bane.

"Der er et enormt potentiale, men det åbenbares ikke af sig selv. Der skal arbejdes strutureret og målrettet på den lange bane. Det er lidt ligesom at skubbe en stor sten ned fra en bakketop. Den rykker sig ikke af sig selv, men hvis du giver den det rigtige skub og er vedholdende, så kan du flytte den i den ønskede retning", afslutter Keld Ravn, Business Development Manager i reklame- og kommunikationsbureauet Sylvester Hvid & co.

Ønsker du at vide mere om vores Erhvervsnetværk, hvor broen mellem musikkens skabere og erhvervsfolk bliver bygget? 
Så læs mere her.